Странице

понедељак, септембар 03, 2018

Razgovor: "Zoundark", audio igrica na domaćem terenu

Programeri i njihov tim razvijaju audio igricu koju će moći da igraju i ljudi bez oštećenog vida. Ovo će, nadamo se, biti prvi, ali ne i poslednji ovakav projekat koji se realizuje u Beogradu. Ljudi koje ću vam predstaviti rade na tome da ljudima bez oštećenog vida prikažu život i način svakodnevnog snalaženja u prostoru slepih osoba. Pored toga, sama igrica je specifična i zato što su ovi ljudi tokom samog rada upoznavali slepe osobe i njihove mogućnosti. S obzirom na to da će ovu igru moći da igraju i osobe koje vide ona je veoma zanimljiva, edukativna i inkluzivna. O čemu se tačno radi saznaćete u nastavku od programera Andrije Radojeva sa kojim sam razgovarala, ali pre toga da vidimo ko su, zapravo, ljudi koji rade na igrici „Zoundark“ koju vam predstavljamo.

Andrija, Đorđe i Nenad


Andrija Radojev (24) diplomirao je informacione sisteme na Visokoj školi strukovnih studija za informacione tehnologije(ITS) i proglašen je najboljim studentom na završnoj godini studija. Zaposlen kao šef IT odseka u firmi „Ennovation House“, Osnivač „Thunder Strike games“ studija i programer na audio igri „Zoundark“ Nenad Mirković (24) je na završnoj godini master studija na Mašinskom fakultetu - radi kao web developer u firmi „LimoLabs“, član je Marketing tima na projektu razvoja trkačkog vozila u studentskom timu „Tenfore Drumska strela“ Nenad piše priču za audio igru „Zoundark“, i učestvuje u programiranju. Đorđe Damjanović (25) diplomirao snimanje i dizajn zvuka na Fakultetu dramskih umetnosti - radi u „Bassivity“ studiju sinhronizaciju i obradu zvuka za brojne crtane filmove(Moj Mali Poni, Pčelica Maja, Tvrd Orah 2 i mnoge druge) Suosnivač je „Thunder Strike games“ studija i dizajner zvuka na audio igri „Zoundark“. Ovom timu se nedavno pridružila i Marija Kojić (26) koja je diplomirala na master studijama dizajn enterijera na Fakultetu savremene umetnosti. Radila je kao freelancer na brojnim projektima za dizajn enterijera. Pomaže pri sprovođenju marketing aktivnosti i društvenih mreža za potrebe audio igre „Zoundark“ Pored njih tu je i mreža od 20 eksternih saradnika koji im pomažu u vidu sitnijih zadataka i konsultacija iz oblasti u kojima nisu stručni



Kako ste došli na ideju da pravite baš zvučnu igricu?
  • Sve je počelo spontano, bez ikakve najave i plana kao plod naše strasti koju negujemo prema našim zanimanjima. Kao talentovani studenti, Đorđe i ja smo izabrani za Nelt edukativni program, koji okuplja svake godine 20tak talentovanih studenata iz Srbije i podstiče ih da rade na zajedničkim projektima kroz zanimljive radionice. Tu smo se Đorđe i ja upoznali i dobro slagali. Na jednoj konferenciji na koju su nas organizatori programa vodili, seli smo zajedno i tek onako mi je došlo da započnem konverzaciju pitanjem: „Jesi li zainteresovan da napravimo igru?" Nakon što je usledio potvrdan odgovor, sledeće pitanje je bilo: „Kakvu igru bi želeo da napravimo?". Pošto se Đorđe bavi dizajnom zvuka i pritom je pasionirani gejmer koji voli da otkriva i igra najrazličitije igre, nedosanjani san mu je bio da doživi iskustvo popularnih igara današnjice pomoću zvuka. Tražio sam na internetu slične igre, ali nisam pronašao ništa slično njegovom opisu. Našao sam i probao mnoge audio igre, ali osećao sam da im nedostaje interaktivnosti i da mnoge od njih više liče na radio drame nego na igre, što nam je bio znak da možemo napraviti jedinstveno iskustvo kakvo nema nijedna druga audio igra. Posle nekog vremena počeli smo da eksperimentišemo i vidimo šta će od toga ispasti. Tad se javio plan da napravimo mini igru koju Đorđe može iskoristiti kao projekat za upis na master studije na FDU-u. Međutim, kako smo tek počeli sa razvojem igra se nije dopala komisiji, pa uprkos inovativnom pristupu master nije upisan. To je za nas bio žestok udarac, međutim već smo dosta dali projektu i verovali u njega, pa smo odlučili da ga doradimo i pokažemo na LevelUp meetup-u koji okuplja game developere. Uprkos tome što je tad igra imala mnoge bagove i malo sadržaja, još kao takva privukla je dosta pažnje i mnogima se svidela. Tad smo dobili dobar feedback koji će trasirati naš put u narednom periodu i rečeno nam je da igrica može da bude interesantna osobama sa oštećenim vidom, čime smo bili uvereni da treba da nastavimo sa razvojem.

O čemu se radi u igrici?
  • U igrici je osnovni cilj pomoći slepom naučniku Polu prilikom otkrivanja sveta pomoću čula sluha i istraživanju mističnih bića iz Zoundark sveta koja su mu se javila. Pol je kao poznati naučnik radio na istraživanju novih oblika života. Tokom jednog od eksperimenata, došlo je do eksplozije u njegovoj laboratoriji. On se budi u bolnici, gde mu je rečeno da je izgubio vid. Posle nekog vremena Pol je čuo zvuk koji nikada ranije nije čuo i osetio je kako ga doziva. Zvuk je dolazio od mističnog bića iz Zoundark sveta, koje ga je povelo na avanturu u kojoj će obići najrazličitije predele i okruženja kao što su: džungla, šuma, reka, livada i mnoga druga mesta. Takođe, otkriće mnoga druga Zoundark bića. Taj put pun je izazova i otkrića, ali takođe i opasnosti jer nisu sva bića prijateljski nastrojena. Do nekih bića Pol mora da dođe oslanjajući se na čulo sluha, dok od nekih mora da pobegne, pa čak neka i da upuca kako bi mogao da se bezbedno izvuče iz nekih situacija. Pol će tokom svog puta naučiti da percipira svet i orijentiše se u prostoru uz pomoć čula sluha i shvatiti sa čim se osobe sa oštećenim vidom susreću u svakodnevnom životu.

Kako se igra?
Nenad i Đorđe igraju igru
  • Za igranje igre potrebne su slušalice ili bilo kakvi stereo zvučnici. Kako je igra iz prvog lica, igrač se direktno stavlja u cipele slepog naučnika Pola. Pomoću strelica za kretanje na tastaturi i virtuelnih ključeva na pametnim telefonima u zavisnosti od platforme igrač se kreće napred i nazad, rotira oko svoje ose i na taj način kreće u virtuelnom prostoru. Kako se pored igrača u prostoru nalaze i Zoundark bića, potrebno je slušati i primetiti promene u zvuku. Ukoliko se zvuk bića čuje sa desne strane, potrebno je okrenuti se na desno kako bi biće bilo ispred igrača, a potom krenuti napred da bi se došlo do izvora zvuka kao što je to slučaj i u svakodnevnom životu. Igračima je potrebno neko vreme da se priviknu na igru, zato postoji i tutorijal na kom se igrač postepeno uvodi u našu igru i uči orijentaciji u prostoru pomoću zvuka.

Kako su vašu igricu prihvatili ljudi koji su imali prilike da je igraju?
  • Nije bilo lako u početku, krenuli smo da testiramo sa ljudima koje smo znali i sa drugarima sa Nelt programa i koristili smo svaku priliku, recimo, dok smo se vozili u javnom prevozu ili kad god upoznamo nekog ko nas pita čime se bavimo. Dok su nas neki ljudi podržavali na samom početku, bilo je i onih ljudi koji su nam govorili da smo ludi što uopšte želimo da napravimo nešto tako. Kada smo uspeli da implementiramo većinu korisnih saveta dobijenih od naših prijatelja i poznanika, počeli smo da se prijavljujemo, i izlažemo na sajmovima za video igre u Srbiji, gde smo tokom njih dobijali sve više korisnih saveta, a njihovom implementacijom sve više ljudi je uživalo u igri i vrlo brzo su usledila pitanja da li već sad mogu negde da je preuzmu. Manji broj ljudi je bio zbunjen samom igrom, ali ne i pripadnici naših ciljnih grupa.


Znamo da ste imali prilike da razgovarate i sa slepim ljudima o ovom projektu, pa nas zanima kako su oni reagovali i da li su razbili, možda, neke predrasude koje ste vi imali o njima?
  • Mi smo pre svega fascinirani stvarima koje slepi ljudi mogu da rade danas i u kojoj su meri samostalni. Kako smo u dosta poodmakloj fazi projekta došli do prve slepe osobe koja je probala igru, postojala je velika opasnost da ćemo do sad urađene stvari morati da počnemo ispočetka. Međutim, jako mi je drago što do sad nijedna slepa osoba nije imala većih zamerki na našu igru i svima se već sad iako igra nije završena sviđa iskustvo koje igra nudi. Morali smo da napravimo određene adaptacije kako bi slepi mogli da igraju igru bez ičije pomoći, tako da sve naredne akcije usmeravamo ka podizanju igračkog iskustva. Ceo proces razvoja nam je pomogao da naučimo dosta stvari o njima, dok su druženja sa njima poslužila kao inspiracija za dalji razvoj igre.

Da li imate podršku nekih organizacija, firmi ili opština u svemu ovome?
  • Podrška za projekat stizala nam je sa svih strana, čemu je pomogla i činjenica da je projekat privukao veliku pažnju. Od brojnih kompanija i organizacija koje su pomogle posebno ističemo: Coworking hub Novu Iskru i kompaniju Nelt. Takođe, imamo podršku u vidu mentorstva ili promocije od strane organizacija kao što su: SIA Serbia, Nordeus, udruženje SGA, Crowdfunding akademija, LevelUp Serbia, Udruženje 12p, Network Eve, Sillicon Drinkabout Belgrade, G12Hub, ICT Hub Pančevo i mnogih drugih. Trenutno se projekat finansira od strane članova tima, a u planu je da se pokrene Kickstarter kampanja za prikupljanje sredstava za dalji razvoj krajem godine.


Šta biste voleli još da ubacite u igricu?
  • Želimo da igračima ponudimo barem 30 različitih nivoa sa različitim preprekama i izazovima. Trenutno radimo na razvoju unapređene priče koja će zainteresovati one gejmere koji više preferiraju dobru priču od dobre mehanike. Nakon što priča bude završena, na osnovu nje će biti snimljeni glumci koji će pozajmiti svoj glas likovima iz igre. U planu nam je i da implementiramo još napredniju tehnologiju koja će povećati prostornost zvuka, a takođe želimo i da okruženja unapredimo pozadinskim efektima i tako igračko iskustvo podignemo na nov nivo.

Da li ćete razvijati verzije za IOS ili Android uređaje?
  • Da, već imamo prototip koji radi na Android uređajima, ali je rađen pre dosta vremena, pa mnogi elementi fale. Planiramo da napravimo svakako verziju igre i za iOS uređaje, ali nije nam cilj da tu stanemo, pošto želimo da ponudimo igru na svim platformama za koje postoji interesovanje igrača.

Šta vi, kao čovek, ali i kao gejmer očekujete od ove igrice?
Andrija iza postavke na sajmu
  • Da proizvede jedinstveno iskustvo igračima koje će biti dostupno svima i koje će osobe sa oštećenim vidom i gejmeri moći da igraju potpuno ravnopravno. Na ovaj način očekujemo da naš projekat bude prvi u nizu projekata sličnog tipa i prvi korak ka oživljavanju i omasovljenju audio igara širom sveta. Ujedno se nadamo da će naš projekat skrenuti pažnju ljudima na izazove osoba sa oštećenim vidom i takođe biti prijatan način za razbijanje predrasuda koje društvo gaji prema njima.

Kakve planove imate vezane za promociju i predstavljanje igrice široj populaciji i kada očekujete da će biti dostupna na tržištu?
  • Naša igra je u finalu „Social Impact Award“ takmičenja za društveno odgovorni projekat godine u Srbiji. Već sad putem linka na Social Impact Award sajtu možete glasati za naš projekat i time nas podržati. Ono što nas čeka u narednom periodu je novi krug medijske promocije kako bismo proširili vest na lokalnom nivou, dobili podršku za Kickstarter kampanju. Oni koji nas tad budu podržali svojim donacijama imaće priliku da prvi dožive iskustvo naše igre i već početkom naredne godine moći će da uživaju u iskustvu naše igre. Za svetsko tržište planiramo da izbacimo igru krajem sledeće godine i da to učinimo i na Steam prodavnici video igara ali i na mobilnim platformama.

Gde vidite igricu, recimo, za nekih deset godina?
  • Igra će dotad biti verovatno zastarela. Šalu na stranu, voleli bismo da audio igra Zoundark bude vetar u leđa za još naprednije projekte audio igara koje želimo da pokrenemo u budućnosti. Tada bih voleo da gledamo na igru kao na temelj organizacije velikog studija za video igre koji je oživeo svetsku industriju audio igara. Dotle se nadam da ćemo tehnologiju koju smo razvili dodatno unaprediti i omogućiti jednako ili čak i bolje iskustvo igračima pri igranju naših igara od onog koje im je trenutno dostupno. Takođe se nadamo da ćemo i sami razbiti predrasude koje društvo gaji prema slepima i skrenuti pažnju na izazove koje svakodnevno prevazilaze.

Za ovu igricu u SIA programu možete glasati već sad posetom njihovog sajta, registracijom preko društvenih mreža i odabirom projekta „ZOUNDARK“
Evo i linka koji vodi na sajt: https://socialimpactaward.rs/




Autori: Andrija Radojev i Milica Janković

Нема коментара:

Постави коментар