Странице

субота, април 22, 2017

Razgovor: Pas vodič

Zrinkin pas
O psu vodiču, njegovim prednostima, manama i uokvireno o životu sa takvim psom, pomoći koju pruža i ljubavi pričam sa Zrinkom Hakalom iz Zagreba.
Zrinka radi u salonu za masažu i ima psa vodiča dovoljno dugo da stekne zavidno iskustvo potrebno za ovaj razgovor, a ja sam je upoznala bukvalno zato što voli da čita knjige.
Reč po reč i došli smo do ovog divnog, duhovitog i poučnog razgovora, pa pročitajte šta je Zrinka rekla!



Kako vam pas vodič pomaže dok koračate ulicama Zagreba?
  • Pas mi pomaže na više načina, a najvažniji od njih je da zaobilazi sve prepreke koje nam stoje ili leže ili vise na putu, dakle, za razliku od štapa pas će zaobići i visinske prepreke i nakon toga će se vratiti na put kojim smo ranije išle i nastaviti hodati u istom smijeru. Pomaže mi naravno na još bezbroj načina, lakše ostvarujem kontakt s ljudima, manje se gubim, rjeđe odem u krivom smijeru lakše dobijem pomoć ako mi je potrebna."



Koliko dugo se u Hrvatskoj čeka pas vodič nakon što se za njega preda sva potrebna dokumentacija?
  • Kad je čekanje u pitanju tu nema pravila, sve ovisi kakve su potrebe samog korisnika i kakve oni pse trenutno imaju u školi, meni je ovo drugi pas a oba sam čekala okvirno 3... 4.. mjeseca, neki psa dobiju brzo, neki čekaju malo duže, ali ako ne postoje neke baš specifične potrebe sve se uglavnom riješi u roku od par mjeseci..

Kako teče upoznavanje sa psom i koliko dugo je potrebno da se naviknete jedno – na drugo?
    Upoznavanje teče tako da korisnik zajedno sa psom boravi najčešće 5 tjedana u rr
  • rehabilitacijskom centru Silver, dakle korisnik tamo živi, jede, spava.. Pas je stalno sa korisnikom i kroz taj period uz to što traje obuka za kretanje sa psom puno se radi i na tome da korisnik i pas postanu team da se upoznaju zbliže i stvore kontakt.
Upoznavanje je postupak koji ide naravno korak po korak kao i svako drugo
upoznavanje, kad dobiješ psa ti si njemu naravno stranac i moraš se potruditi da mu
postaneš najvažnija osoba u životu, to podrazumijeva puno truda, rada psećih
keksića, maženja , češkanja, pričanja, ali ponekad i pokoji povišeni ton ako je baš
neophodno.

Kako teče školovanje pasa?
  • Psi sa 2 mjeseca idu na socijalizaciju u obitelj koja se brine o psu godinu dana i uči ga osnovne stvari, isto tako navikava ga na gužvu tramvaj, shopping centre i sve ostale prostore u koje će taj pas ići ako postane pas vodič, također se vježba i osnovna poslušnost.. Sa 14 mjeseci pas kreće u školu koja traje 6 do 8 mjeseci, u školi radi sa trenerima i instruktorima i tek se tada kroz obuku vidi hoće li pas postati pas vodič ili terapijski ili rehabilitacijski pas... Nakon završene škole pas polaže ispit i ako ga prođe tek je tada spreman za upoznavanje sa svojim korisnikom.

Da li vam pas može pomoći i u zatvorenom prostoru i ako može navedite par primera, tačnije, zadataka koje on može obaviti?
    Pas može pomoći i u zatvorenom prostoru, na primjer: Da nađe neki predmet koji je
  • pao na pod i donese to korisniku, ipak, sa psima vodičima se ne radi toliko na tim stvarima, to je više zadatak rehabilitacijskih pasa koji pomažu ljudima u invalidskim kolicima..
Meni moj pas u zatvorenom prostoru pomaže tako da kupi svaku mrvicu hrane koja je pala
na pod tako da ja moram manje usisavati, nadalje pomaže i u vježbanju ravnoteže jer legne na
sred puta pa ga je ponekad potrebno preskakati što je dosta zgodno pogotovo ako u rukama
nosim čaše šalice i tome slično... Da, uče ih u školi da se miču kada netko hoda tj. Da ne budu
na putu ali ova je moja čini se baš taj dan odlučila markirati sa sata pa.


Šta radi vaš pas dok ste vi na poslu?
- Spava pod klupicom.
Ako nema gužve i ako je jutro sunčano onda legne na sred prolaza i sunča se.
Jedna od omiljenih aktivnosti na poslu joj je i papanje, klijenti ju znaju. vole ju i često joj
donesu jabuku ili neku pseću poslasticu, ipak većinu vremena spava, hrče i mirna je kao
bubica.


Koliko vaš pas ima godina i koliko dugo traje njegov radni vek?
    Moja pasica ima 7 godina, a njihov radni vijek traje u prosjeku 7 godina, ali moja prva
  • vodičica radila je punih 10, dakle sa 12 je otišla u zasluženu mirovinu tako da to sve ovisi o psu, kao ni mi ljudi niti psi nisu svi isti.


Koje rase pasa su najpogodnije za pse vodiče?
  • Najčešće su psi vodiči labradori i zlatni retriveri.
    Nešto manje bar kod nas se koriste ovčari, ima par pokušaja i sa nekim mješancima labradora i još nekih vrsta, ali to su više neki eksperimenti nego opće prihvaćeno pravilo..

Čuli smo da rehabilitacijski psi mogu pomoći i ljudima koji imaju i drugih tipova invaliditeta, da li vi poznajete nekoga od njih i da li znate na koji način psi mogu njima pomoći?
  • Psi pomažu ljudima u kolicima na razne načine, pale svjetlo, otvaraju veš mašinu, vade rublje van, otvaraju vrata, mogu povući korisnika ako zapne na nekoj rampi za kolica i tako.. Mogu donijeti korisniku neki predmet, Daljinski ili mogu donijeti nešto što je korisniku palo na pod, također mogu pomoći tako da se korisnik osloni na psa kad se prebacuje iz kolica u krevet i slično.


Koliko psi vodiči znaju glasovnih komandi?
  • Kažu da psi znaju negdje oko 50 komandi, s vremenom neke naučene u školi zaborave, ali
    zato usvoje neke nove..
    Mojoj kad kažeš: idemo papati skače divlja i hoće se pokidat od sreće..

Da li verujete vašem psu više nego belom štapu?
- Naravno da joj vjerujem više, zato ju i imam..
Psi vodiči za razliku od npr. Policijskih pasa nemaju apsolutnu poslušnost, to znači u praksi da
ako je preko noći iskopana rupa na pločniku za koju ja ne znam i ako ja njoj kažem idemo i
čudim se što ona ne želi nastaviti ravno ona će i dalje nastaviti po svom, dakle ona je ta koja
mora procijeniti možemo li nas dvije tuda proći ili ne. I neće me poslušati ako joj kažem da
idemo ravno jer ako me posluša odosmo obije u rupu.


Da li pas u kuću donosi i mnogo odgovornosti?
  • Naravno da donosi, pas je živo biće, ne možeš ga okačit na vješalicu kad dođeš kući kao što
    to možeš učiniti sa bijelim štapom.
Pas se linja, jede, piški, kaka, zna se razboliti, traži njegu, ljubav, brigu, pažnju.. Mora van i
na +35 i na -15 i zato svatko tko želi psa vodiča mora prvo razmisliti želi li uopće psa
bilokojeg..


Kako slučajni prolaznici reaguju kada vas sretnu sa psom na ulici?
- Raznoliko, neki samo produže, neki komentiraju, a neki, a ti su mi najdraži počnu dozivati psa
i igrati se s njim...
Onda krene objašnjavanje da pas radi i da ga nebi trebalo ometati itd.. itd.., srećom takvih je
manje, uglavnom ljudi pristojno nešto pitaju, komentiraju i ako žele pomaziti psa zamole to na
lijep način...
Rijetko bude nekih negativnih komentara, ne znam kad mi se to dogodilo zadnji put.


Da li ste imali neprijatnih situacija koje je izazvao vaš pas?
- Jesam, moja prva pasica se kod mojih roditelja najela tko zna čega i onda smo krenuli za
Zagreb, vozio nas tatin prijatelj i onda se ona čovjeku ispovraćala po autu, a auto neki nov
koža i sve tako, propala sam u zemlju skoro od sramote..
Al aj, dala čovjeku pare za čišćenje, on se nije ljutio niti išta slično ali meni je baš bilo
neugodno.


Da li ste se nekada našli u neprijatnoj situaciji zbog toga što ste sa vašim psom vodičem ušli u neki lokal gde je ulaz zabranjen ili gde radnici nisu bili upoznati sa situacijom u kojoj se nalazite i sa zakonom koji važi u vašoj državi, a tiče se vas i vašeg psa?
- Jesam, ali svega par puta, uglavnom se sve riješi razgovorom, par puta se samo dogodilo da
nije išlo lijepim, mirnim putem pozivanje na zakon nije vrijedilo kao niti objašnjavanje da je
to školovan pas koji neće napraviti nikakvu štetu.. Srećom kažem takve su situacije rijetke i
doista su više iznimka nego pravilo.


Da li je pas stvarno čovekov najbolji prijatelj ili je to još jedna zabluda?
- Psi pružaju bezuvjetnu ljubav, nema durenja, emotivnih ucjena. Nema prijevare niti
kalkuliranja...
Pas ti se uvijek veseli i dovoljno mu je samo malo ljubavi i pažnje da bude sretan..
Psi osjete ako si tužan, potišten i odmah bez pitanja dođu pružiti ti podršku, tako da je bar po
meni pas doista čovjekov najbolji prijatelj.


Da li vaš pas pravi probleme u javnom prevozu ?
- Naravno da pravi!
Ispruži se na sred tramvaja tako da je teško od nje proći, pa ju moram skupljati i tjerati ju da
se negdje sklupča.
I ne voli ležati na tvrdom tako da često stavi glavu na noge nepoznatim ljudima, većini to ne
smeta ali ajde moramo priznati da i ne vole baš svi pse.. problem je u tome što ja to teško i
primjetim da se ona nekom izvalila na noge pa često niti ne reagiram na to.


Da li za vama i vašim psom jure drugi psi lutalice i kako se borite sa time?
- Pa tu gdje živim nema baš pasa lutalica,
Ponekad pojuri neki pas, ali obično mu je i vlasnik u blizini pa ga brzo dozove ili sveže tako
da nema problema što se toga tiče.

I za kraj, da li ste se pokajali što ste uzeli psa vodiča ili ne?
  • Ne, nisam, to se vidi i po tome što mi je ovo već drugi pas...
Hvala vam puno što ste podelili vaše iskustvo sa nama.

Autori članka: Milica Janković i Zrinka Hakala



Нема коментара:

Постави коментар