Ljudi me često pitaju
zašto pišem samo o filmovima i knjigama u kojima su slepi junaci
realno predstavljeni.
Drugim rečima, pitaju me
zašto ne pišem i o onim delima koja nisu u realnom svetlu
predstavila svoje slepe likove.
Moj odgovor je prilično
jasan i jednostavan: Oni koji su delo stvarali nisu bili dovoljno
informisani ili nisu želeli da budu.
Mislim da, u tom slučaju,
nisu vredni pažnje koliko jesu oni koji su pokazali
zainteresovanost, istraživali, upoznavali, poverovali i sebe uzdigli
novim saznanjima.
Zato ne želim da stavljam
u isti koš, odnosno, na ovaj blog i jedne i druge.
Izrugivanje samo radi
izrugivanja nije dovoljno jak razlog, a argumentima koji dokazuju bih
mogla da im se narugam pred celim svetom, ali šta ću time postići?
- Apsolutno ništa, možda
će me samo neko smatrati carem, a neko drugi bezobraznom osobom i to
je to, ali ništa više od toga.
Time što pišem samo o
onim delima koja su vredna pažnje pomažem ljudima da se upoznaju sa
životom i svetom slepih i slabovidih ljudi.
Pišem o knjigama koje
obiluju korisnim informacijama, razbijaju predrasude i čine nas
ravnopravnim pripadnicima ovog društva.
Pišem, dakle, o njima sa
željom da približim stvarnost, pokažem nešto lepo, korisno, dobro
odrađeno, ali i da na neki način ispoštujem ljude koji su delo
stvarali.
Tu, svakako, nema mesta za
pisanje o onim drugim delima i ljudima, bar ne više.
Predstavljam vam jedno
izuzetno, usuđujem se reći čak i jedinstveno delo koje navodi na
razmišljanje, budi emocije, objašnjava šta sve mogu slepi ljudi,
ali i mnogo toga drugoga vezanog uz nas same poput pupčane vrpce na
rođenju.
Duboko poetična, a opet i
veoma realna, ova knjiga je, ipak, smeštena u žanr naučne
fantastike, no iako je njen autor Roger Zelazny preminuo 1995-e
godine uspeo je da "predvidi" u ovom delu neke stvari:
Automobili koji sami voze,
savršeni roboti, naočare pomoću kojih slepi ljudi mogu da vide bar
svetlost i još dosta toga možete pronaći u knjizi "on koji
oblikuje"
Glavni junaci ove knjige
su Render, to jest, oblikovatelj, onaj koji može uz pomoć "Ro"
mašine da ulazi u um svojih pacijenata i pronalazi rešenja za
njihove neurotične probleme.
On je nešto poput šaptača
snova, onaj koji ih vodi, kontroliše i tokom takve terapije svojim
pacijentima pomaže, ali da li može pomoći svojoj jedinstvenoj
pacijentkinji koja želi da uči od njega o svetu vizuelnih užitaka,
slepoj psihijatrici koja nikada nije videla boje, drveće, životinje,
planine i zgrade?
Render je jedan od
najboljih psiho-analitičara dvadeset i prvog veka, ali ni on nema
svu moć iako uobražava da ima.
Naime, tokom vođenja kroz
snove postoji mogućnost da mu izmaknu kontroli i da, kasnije, čak i
on sam, on koji oblikuje prigrli boljke svojih pacijenata, ali on je
uporan čovek koji ne bi bio tu gde jeste da nije spreman na sve!
Naš doktor, nakon prve
seanse duboko veruje u snagu svoje koleginice.
Želi da napiše rad o
njoj i da je, bez obzira na to što je slepa načini oblikovateljem
snova.
Da, on nije verovao u to,
shvatao je koliko je opasno kako po nju - tako i po njega, ali sad
veruje, čvrsto je ubeđen i poletan, pa njegov britki um, oštar
poput sablje polako, ali sigurno zanemaruje znake koji ih mogu
odvesti u propast.
Prvo kreće polako i
oprezno da je uvodi u svet vizuelnih užitaka, ali kao da postaje
nestrpljiv, kao da radoznalost ubija kočnice ili nam se, ipak, samo
tako čini?
Ajlin Šalot, slepa
doktorka postaje zbunjena, pomalo izgubljena tom ogromnom navalom
svetlosti, objekata pokretnih i nepokretnih, i boja, tih živih,
nestvarnih, jakih boja koje nakon seanse isčezavaju.
O, da li se to stvarno
desilo ili je ona, tako uporna i ambiciozna, ipak, uspela da sagori i
postane pacijentkinja, a ne učenica?
Ajlin, ipak, ima svog
vernog prijatelja, modifikovanog i veoma sposobnog psa vodiča koji
kapira da nešto nije u redu dok se ona još zavarava i pokušava da
ostane pribrana.
Sigmunt, od milošte zvan
Sigi, njen pas vodič pokušava da priča sa njom i sa doktorem za
kojeg veruje da će joj vratiti vid, te da joj njegova pomoć više
neće biti potrebna.
Ko je kome neprijatelj?
Ko je lovac, a ko plen?
Da li se slepa doktorka
poigrava doktorevim umom ili doktor njenim?
Da li će pas reagovati
krajnje destruktivno kao što je reagovao na život onaj čovek koji
se šetao na autoputu kojim kola koja sama voze jure 260 na sat?
Radnja ove uzbudljive,
svojeglave i fantastične knjige smeštena je u našu blisku
budućnost, pa zato ne želim i ne mogu da sudim o tome koliko tačno
realnosti ima u njoj.
Na kraju krajeva kad se
sve podvuče i ubaci u žanr naučne fantastike to mi i nije
dozvoljeno, ali ću dati sebi za pravo da nažvrljam nešto i o tome!
Koliko je moguće ili nije
to da slepa osoba postane psihijatar, pa čak i pored objašnjenja iz
knjige koja govore o asistentima, u to neću dublje da ulazim, vidite
sami: „Plaćala sam ljudima da
čitaju tekstove za mene. Sve sam snimala na traku.
Škola
je uvidela da želim da idem na psihijatriju, pa je dopustila
specijalne aranžmane za laboratorije.
Pri
seciranju leševa vodili su me laboratorijski asistenti, a sve mi je
bilo opisivano.
U
stanju sam da razaznajem stvari dodirom... a memorija mi je kao vaša
sa menijem."
Ja
nikada nisam bila podložna društveno-prihvatljivim stereotipima,
neću nikoga da potcenjujem, čak i verujem da bi neko ko je od
rođenja slep sa svim današnjim mogućnostima mogao da završi
medicinu, pa i specijalizaciju psihijatrije.
No,
knjiga je, kako već rekoh, smeštena u bližu budućnost, pa
videćemo za trideset i četrdeset godina.
Naučnici
me već sada oduševljavaju sa pomagalima za slepe i slabovide osobe,
ali se nadam da ću tad heklajući da pevam u stolici na ljuljanje,
ako me pre toga neka otvorena šahta današnjice ne proguta.
Veoma
je zanimljivo samo vođenje kroz um i snove, Render joj na veoma
poetičan i razigrani način objašnjava šta je šta i ko je ko, ali
ovde ću citirati samo prvi deo prvog oblikovanja"
"Render
oseti peckanje u bazi lobanje i miris sveže pokošene trave.
Odjednom
se nađe u pokretu, u velikoj sivoj aleji između svetova...
Posle
vremena koje mu se učinilo dugim, Render oseti da nogama stoji na
nekoj čudnovatoj Zemlji. Ništa nije mogao videti; činjenica da je
stigao bila mu je poznata samo zahvaljujući izvesnom osećanju
prisutnosti.
Bejaše
to najtamnija od svih mračnih noći koje je u životu video.
Zaželeo
je da se taj mrak razbije. Ništa se nije dogodilo.
Jedan
deo njegove svesti opet pređe u budno stanje, deo za koji do maločas
nije znao da, uspavan, čeka; on se priseti u čiji je to svet ušao.
Osluškivao
je tražeći njenu prisutnost. Začu strah i iščekivanje.
Htede
boju. Prvo, crvenu...
Oseti
podudaranje.
Onda
nastade eho.
Sve
postade crveno; on je sad živeo u centru beskonačnog rubina.
Oranž.
Žuta...
Uhvaćen
u komadu ćilibara.
Sad
zeleno, i on dodade mirise zlovoljnog mora. Plavo, plus svežina
večeri.
Onda
on raširi svoj um, proizvodeći sve boje odjednom.
Nailazile
su u velikim vrtložnim perjanicama.
Onda
ih razdera na komade i nametnu im oblik.
Plamteća
duga izduži se preko crnog neba.
Borio
se sa braon i sivim bojama ispod sebe. Svetleći same iz sebe,
pojavljivale su se - u treperavim, pomičnim zakrpama.
Negde,
osećaj strahopoštovanja.
Međutim,
od histerije ni traga; zato on nastavi da oblikuje.
Uspeo
je da načini horizont, iza koga crnilo polako poče da otiče u
daljine.
Nebo
postade nejasno plavo, i on se odvaži da doda krdo oblaka, tamnih.
Njegovi napori da stvori distancu i dubinu.
Nailazili
su na otpor; zato je ojačao ovu sliku veoma slabim zvucima surfa."
Nije
mi bilo teško da pratim psihološke pojmove, radnju, likove, teške
rečenice, analize, filozofije, ali dok sam čitala bilo mi je veoma
teško da se odvojim od opisa sa seansi, od šaptača njenih snova i
svih prizora koje je pred njom stvarao uvodeći njen um u svoj i
čuvajući slike samo da bi ih joj ih pokazao.
Poetičnost
i fantastični prizori su na toj prvoj seansi stidljivo počeli da se
pomaljaju iza brega, ali već sledećeg susreta postaše razuzdaniji,
snažniji, uporniji.
Šta
se s Renderom i doktorkom desilo, ko se s kim i kako igrao saznajte
sami u knjizi "Onaj koji oblikuje" Rogera Zelaznog.
Nećete
se pokajati, ako budete mogli od filozofija, objašnjenja i likova da
se odvojite kad radnja pređe tu etapu...
S
tugom i žalošću moram da prekinem priču o poetičnosti i da se
vratim na javu ove knjige u kojoj samosvesna, jaka i uporna doktorka
izgovara reči kojima me je za sva vremena kupila:
"
„Čuo sam za vas. Zar vi niste?..."
„Jesam,
ali lakše je čitati ljude nego Brajevu azbuku." „Vidim..."
Da
li je, zaista, doktorcii lakše čitati ljude, nego Brajevu azbuku
saznajte čitajući ovu knjigu!
Autorka
teksta: Milica Janković
Нема коментара:
Постави коментар