Često me ljudi pitaju o
pristupačnosti fotografija čitačima ekrana na društvenim mrežama.
Kad vratim fokus par godina ranije shvatim koliko alternativni tekst
postaje poznat i korišćen na mrežama. Mislim da ga je Facebook
prvi uveo, ali sada ga ima i na drugim mrežama/sajtovima. Recimo,
ima ga na Instagram-u i Blogger-u. Dakle, ako je pre tri godine
Instagram bio prazna palačinka (sve čita, osim slika) sad je
palačinka s kremom.
Pre no što se vratimo na priču o
instagramu hajde da vidimo šta je, zapravo, taj alternativni tekst i
po čemu se razlikuje od klasičnog opisa fotografije?
Alternativni tekst je opis
fotografije čitačima ekrana.
Primer: Izbacim fotografiju cveta
Maslačka. U opisu koji instagram nudi okačim samo neki smajli.
Recimo, onaj sa naočarima za sunce, kulerski. U podešavanjima
alternativnog teksta napišem: „ Maslačak u mom dvorištu.“ Kada
objavim tu fotografiju moja tetka će videti maslačak i travu, ali
onaj tamo slepi drug, koji mi sve lajkuje je, ipak, neće videti.
Njemu će čitač ekrana reći: „Fotografija korisnika“, pa
izgovoriti moje ime i dodati: „ Maslačak u mom dvorištu.“ Bez
alternativnog teksta taj drug ne bi znao šta je lajkovao, a tetka bi
znala, jer tetke fakat sve znaju i kad ne bi trebalo.
Klasičan „opis“ fotografije je
ono što će moći da pročitaju svi (i drug i tetka)
Alternativni tekst je opis koji je
dostupan samo čitačima ekrana i moja tetka, da nema ovog teksta,
uopšte ne bi znala da „to“ postoji, ali kad već zna, nadajmo se
da će ga koristiti.
Trenutno na ovoj mreži postoje dve
opcije vezane za alternativni tekst:
- Da se automatski, putem njihovih algoritama sam učitava i sam opisuje stvari onako – kako ih on „vidi“
- Da Vi sami podesite alternativni tekst za Vašu objavu.
Prva opcija je nešto poput linije
manjeg otpora. Ne moraš da se cimaš, pa samo objaviš i ko ga šiša.
Druga je već izazov koji bi trebalo
savladati. To je za one upornije, znatiželjnije i hrabrije.
Volim da mislim da spadam u drugu
kategoriju ljudi, pa hajde da počnemo!
Uđite u Instagram aplikaciju.
Otvorite „kamera“ fajl.
Odaberite sliku/video.
Stavite ili preskočite filtere.
Podesite opis fotografije (TO NIJE
ALTERNATIVNI TEKST) označite osobe i lokaciju, ako hoćete i
podesite deljenje na ostalim društvenim mrežama.
Zatim odaberite: „Napredna
podešavanja“, i otvorite ih.
Skrolovanjem nađite: „Unesite
alternativni tekst“, ako hoćete pročitajte i objašnjenje
funkcije ove opcije ispod, pa zatim kliknite da unesete alternativni
tekst.
Pri vrhu ekrana će Vam se pojaviti
ćelija koju treba da kliknete da biste pisali.
Čim to uradite pojaviće Vam se na
ekranu tastatura.
Napišite šta Vam volja i u desnom
gornjem uglu ekrana kliknite na: „Sačuvaj“
Vratićete se na napredna
podešavanja iz kojih izlazite standardnim klikom.
Nakon toga samo objavite sliku/video
i to je to.
Alternativni tekst je podešen!
Autor: Milica Janković
Нема коментара:
Постави коментар