Zvao me drug jutros u osam
sati i počeo da se dere: „Jesi čula da je otvoren prvi poligon za
slepe i slabovide u Srbiji?“
Ošamućena od spavanja
samo rekoh: „Stavi kafu“
Pošalje mi on članak na
koji je naleteo, postavi mi sto pitanja o poligonu, a ja još ni glas
jutarnji nisam iz grla oterala.
Dobro, neka ga, nema
oštećen vid, ali želi da shvati, pa mu dozvoljavam da mi se dere
k'o da sam na drugoj njivi, a ne već kod njega u sobi.
Na prvu loptu, tamo negde
oko pola devet ujutru poligon mi je bio fantastičan događaj, ali sad u
pola devet uveče i dok pijem petu kafu ne mogu potpuno da se složim
s tim prvim oduševljenjem.
Poligon je, zapravo, sam
po sebi veoma korisna stvar u ovom slučaju, ali ne i u ovoj državi.
Ljudi koji polažu za
vožnju imaju prvo „tipovanje“, to jest, testove.
Nakon njih idu na poligon
na kojem se vozaju kolima i vežbaju ono što su učili iz knjiga pre
no što su položili tipovanje.
Posle poligona dolazi
prava ulica, prava vožnja s instruktorem i časovi.
U nekim stranim zemljama
ljudi moraju da polažu vozački u svim mogućim vremenskim uslovima,
ali da se vratim ja na svoju priču od koje sam već dosta pobegla.
Verujem da je i poligon za
obuku slepih i slabovidih sličan onom za obuku vozača.
Dakle, simulacija ulice,
ali ne i bele linije već, recimo, trotoara.
Ne voziš kola, nego beli
štap s rotacionom kuglicom ili bez nje.
Zvuči savršeno, zar ne?
A da li je?
U novinama pišu da
poligon ima više delova:
Za obuku u kretanju
pravolinijskim i krivolinijskim putanjama.
Za raspoznavanje
različitih podloga. Pretpostavljam da se ovaj deo odnosi na
prepoznavanje terena tipa: Trava, beton, taktilna staza, rupa i
ostalo.
Za obuku u kretanju na
stepenicama, pešačkom prelazu ili mostu.
Na samom poligonu postoje
semafori: Zvučni, taktilni, vibracioni, svetleći...
Postoje i druge uobičajene
stvari na koje možete naleteti dok se krećete običnom ulicom.
Ovde dolazimo do problema
zato što su sve ulice različite i samim tim priča za sebe.
Prvo su problem ti
prokleti semafori koji obično ne pište, ne pričaju i ne vibriraju,
nego samo svetle, a nekad, u manjim sredinama ni to.
Ja sam, na primer, kad
hoću da pređem neku veliku uličetinu koja ima više automobilskih
traka za vožnju pokušala da se orjentišem po ljudima.
Znači, kad većina njih
napusti trotoar i stupi na pešački krenem za njima.
Brzo sam shvatila da to
nije dobra opcija zato što ljudi prelaze doslovno kad im se ćefne,
pa su mogla da me lupe neka kola.
Čovek je ukočio i
„leg'o“ na sirenu.
Naravno da je bilo crveno
za pešake i da su devojke i momci koji su išli ispred mene negde
žurili, pa nisu čekali zeleno.
Ja sam se okrenula ka
vozilu, pa rukom pokazala ljude za kojima sam krenula, a koji su već
pretrčali i slegla ramenima.
Nisam dovoljno pažnje
posvetila osluškivanju.
Nisam ih pitala za pomoć,
a trebalo je, očigledno.
Padala je neka kiša i
bilo nešto baš hladno, pa sam samo razmišljala o tome da ću sesti
u bus i ugrejati se čim stignem na stanicu.
Prilikom posete školi za
decu oštećenog vida „Veljko Ramadanović“ u Zemunu, a prema
izveštavanju medija gradonačelnik Siniša Mali je rekao da će 89.
Raskrsnica u glavnom gradu dobiti ozvučene semafore, pa se nadam da
će taj problem biti rešen, ali ne kao problem sa taktilnim stazama
na koji prelazim.
Druga stvar koja, mogu
slobodno reći, omalovažava sam poligon su nepropisno parkirani
automobili, frižideri za sladolede, loše postavljene staze za slepe
koje vode u bašte kafića, pored pešačkog, u trafike ili doslovno
nigde.
Zamislite sad ovde jednog
visokog, zgodnog i plavokosog tinejdžera koji je slep i zove se
Veljko.
On želi da napusti
internat i da naredne školske godine krene u redovnu gimnaziju koja
se nalazi u njegovom rodnom gradu.
Četrnaestogodišnji
dečak, radoznao, hrabar i voljan da se osamostali.
Položio je obuku za
samostalno kretanje belim štapom na poligonu i malo na ulicama oko
škole vežbao.
Sad se, ipak, vraća u
svoj rodni grad, neka bude to Niš zato što njega delimično
poznajem.
Roditelji rade, pa nemaju
vremena da uče s njim baš svako ćoše u velikom gradu koje bi
moglo da mu zatreba, a jedinac je i nema još uvek dobre drugare u
tom gradu zato što je više vremena provodio u Beogradu u školi za
decu oštećenog vida, nego u Nišu s komšijama i likovima iz kraja.
Naš dečak, Velja, kreće
u školu.
Prvog dana ide, recimo,
majka s njim da uputi profesore i da im se lepo predstavi.
To, nažalost, još uvek
mora da se radi tako kod nas.
Još par dana kreće se s
njim majka tu po kraju da nauči sam od tačke A – do tačke B.
Nema više slobodnih dana,
medicinska sestra je, a takvih na birou ima dosta i zalepiće joj
otkaz ako se ne pojavi na svom radnom mestu.
Ćale je, recimo,
građevinac, a to mu dođe još gore za slobodne dane.
Velja je upoznao nove
drugare, želi skroz da se uklopi i kreće s njima na kafu.
Nakon kafe izbegava da
traži da mu pomognu i kreće kući sam.
Misli da je naučio sve
ili skoro sve što bi trebalo da zna kako bi stigao kući čitav.
Malo ga hvata prpa, ali
nastavlja.
Desna – leva, op – cup
i bum!
Naš Velja se zalepio za
kockasti deo znaka koji su, da prostite, naguzili odmah pored staze
za slepe.
Sam znak je gore širi, pa
Veljin štap nije udario u stubić, ali glava vala jeste u limenu
kocku i to je baš onako puklo, pa je neka baba rekla: „Kuku, jadno
dete“, baš onako glasno i jasno.
Velja se već znoji,
nervoza nadire, ali šta je – tu je i mora dalje.
Cepa mali, ko jebe babu i
znak.
Malo se zbunio, sam je i
veoma mlad u nepoznatom delu grada po kojem se od skoro kreće solo.
Objasnili su mu drugovi
kako da stigne do autobuske, ali sve mu se nekako pomešalo u glavi i
nije siguran.
Nije tu instruktor
kretanja, a nije više ni ono samopouzdanje s početka.
Ide Velja opreznije,
sporije i nada se da ne može više ništa da ga snađe.
Izvuče se nekako iz bašte
kafića koji je, eto tako, sasvim slučajno postavljen baš na stazi
za slepe zato što je gazda mislio da je to samo dekoracija na
trotoaru, a ne nečiji orjentir.
Neće da zove majku, još
mu samo fali da se ona iznervira i uplaši.
Neće da zove oca da se
ovaj ne bi drao na njega zato što je krenuo sam.
Neće da zove drugove da
ne bi mislili da je nesposoban.
Stigne nekako Veljo na
stanicu, uđe u bus i ode kući.
Vremenom navikne da se
zakucava u:
Frižidere za sladolede,
automobile, zaljubljene parove, reklamne palete, znakove i sve ostalo
što se u Srbiji stavi na stazu za slepe.
Shvati i da na pojedinim
stazama štap ne može lepo da klizi zato što nisu propisno
postavljene, pa nekad i rizikuje, ide pored njih, a ne baš na njima.
Nauči da zaobilazi bašte
kafića ili ako uleti u njih da ne lupi nekog nabildovanog tipa
štapom u nogu dok loče pivo.
Skonta da psi lutalice
posebno reaguju na zvuk štapa, pa razvije neke svoje metode pod
parolom „Snađi se, Veljo i budi jak“
Shvati da nema svuda
staze, pa čak ni trotoara po kojem štap može lepo da klizi.
Počne da odgovara dokonim
ženturačama koje se zgražavaju kad ga sretnu, pa još i onima koji
prestanu da pričaju kad se približi da bi ga zagledali ležerno
kaže: „Samo vi nastavite gde ste stali“
Improvizuje, prepreke
pretvara u orjentire.
Takođe, nauči da prava
ulica nije isto što i poligon za simulaciju kao što vožnja
automobila na vozačkom poligonu nije poput one u gradu.
Zato bi trebalo prvo
srediti prave ulice, pa tek onda praviti poligone.
A trebalo bi, takođe, da
svaki veći grad ima svog peripatologa, a ne samo Beograd i to,
koliko znam, jednoga.
Ne želim da kažem da je
poligon sad suvišan, to nikako.
Poligon je koristan iz
više razloga:
Idu izbori,
Ipak može da bude od
velike koristi slepima da bi se opustili, stekli koliko – toliko
realnu predstavu o tome kako izgleda ići sam ulicom i da bi naučili
neke osnovne stvari vezane za kretanje uz pomoć belog štapa, a
koje, bez obzira na ostalo, ostaju iste.
Dakle, ima on svojih
prednosti, ali bi prvo trebalo eliminisati arhitektonske prepreke i
kažnjavanjem rešiti problem sa objektima koji se „parkiraju“ na
taktilnoj stazi za slepe.
O ljudima koji bulje i
njihovoj štetnosti po psihu tek osamostaljenih slepih osoba ću
nekom drugom prilikom opširno pisati.
Sad su mi bili bitni
poligon i naš izmišljeni, ali realni lik Velja.
Tekst napisala
Milica Janković
Нема коментара:
Постави коментар