Странице

уторак, фебруар 27, 2018

Susreti sa ljudima: Mozaik naravi slučajnih prolaznika

Nakon teksta o Velji i poligonu rešili smo da se malo više pozabavimo kretanjem slepih i slabovidih ljudi na ovim prostorima.
Dok budemo sakupljali potrebne podatke i upoznavali ljude koji bi nam mogli doprineti svojim iskustvom pisaćemo o nama i drugim ljudima, onim slučajnim prolaznicima, njihovim i našim reakcijama.
U narednom periodu ćemo objavljivati priče slepih sa ulice.
Ono što se stvarno dešava i ono što proživljavamo, analiziramo, razumemo ili ne razumemo.

Uvodni tekst za lanac koji sledi, a koji će se zvati “Susreti sa ljudima” nam je napisala Marija Milanović iz Niša.
Marija je završila psihologiju u svom gradu.
Bavi se novinarstvom, radi na radiju i ko zna šta još zanimljivo o njoj nismo uspeli da saznamo zato što se ne hvali.

Ljudi ko ljudi. Svako od njih sa sobom nosi svoje: tuge, radosti, skrivena nadanja, strepnje, zablude, tajne, svoje želje i potrebe. Kao slepa osoba u prilici sam da, možda češće nego drugi, sa njima stupam u kontakt. Nekada to činim zbog toga što mi je potrebna pomoć prilikom prelaska ulice koja je prilično prometna, prilikom prelaska raskrsnice na kojoj nema zvučnih semafora ili zbog toga što želim da dobijem informaciju o broju autobusa koji saobraća na određenoj liniji, a neretko mi i ljudi sami priđu nudeći pomoć ili iz želje da mi nešto kažu, da me ohrabre ili da malo popričamo. Bilo je mnogo susreta. Neki su bili predivni i ispunili me pozitivnom energijom koja me je nosila danima, ndrugi su pak, bili neobični, a bilo je i onih veoma neprijatnih nakon kojih sam se pitala da li je ovo 21. vek. Hodajući ulicama mnogih, a posebno mog grada Niša nailazila sam na različite ljude i njihove naravi. Bila sam u prilici da sretnem osobe koje pripadaju različitim kulturnim i socijalnim sredinama i imaju sasvim drugačija shvatanja i poglede na život i svet koji ih okružuje.


Teško da u Srbiji postoji grad, a naročito oni veći gradovi u kojima nećete naići na ljude koji prose. Još uvek pamtim ženu koja bi me, kada god shvati da prolazim delom trotoara na kome sedi, terala što dalje od sebe kako joj štapom ne bih rasturila teškom mukom sakupljeni sitniš koji nabacan stoji u kartonskoj kutiji. Jedan moj drug u šali kaže: „E, ni prosjaci te neće.“ Nasmejem se, jer je on slabovid, pa to shvatam kao šalu na naš račun. Više ne srećem tu ženu, ali po inerciji još uvek zaobilazim mesto gde je sedela. Nadam se da je dobro, jer bi u ovom gradu trebalo da ima mesta za svakoga i da ulica nekome ne bude jedini dom.

Hodajući tako gradom započela sam razgovor sa jednom ženom koja me je prilikom pozdravljanja pozvala na koncert hora u kome peva, a jedna devojka mi rekla da se nada da ću joj doneti sreću jer upravo ide na intervju za posao, a ja se iskreno nadam da je bilo tako. Ovde ne mogu, a da ne pomenem tada tinejdžerku sa kojom sam razgovarala u gradskom autobusu. Silazile smo na istoj stanici. Umesto pozdrava na rastanku pitala me je da li može da me zagrli, pa je umesto uobičajenog mahanja i onog „Ćao, ćao“, naš pozdrav bio jedan dugi i topli zagrljaj.

Drugi su se pak, ljutili ako ih u prolazu zakačim štapom nsmatrajući da iz zezanja ili što je još gore zbog ludila „mašem štapom tamo amo“. Kada već govorim o tim ne baš slavnim iskustvima ne mogu a da se ne setim jedne babe koja me i dalje psuje kada me vidi na ulici, jer je onomad zamislila da je skakačica u vis ili da ima sposobnost Isimbajeve, te da bez problema može da preskoči štap u pokretu i bezbedno se prizemi na tlo.
A šta tek reći o mojoj kupovini karte za koncert klasične muzike. Uživam uživo da je slušam i nekako me odvede u neko lepo stanje uma i tela. Doterala se ja i krenula po karte. Bio mi je to prvi put da sama kupujem karte za koncert u sinfonijskom, pa nisam tačno znala gde se nalazi blagajna. Nije bila onde gde sam predpostavila. Kako u mojoj blizini nije bilo ljudi odlučih se da siđem do kafića pored i pitam konobare da me upute. Razmišljala sam da to ne može biti daleko i da se sigurno nalazi u istom dvorištu. Silazim niz stepenice i nisam ni čestito ušla u kafić, a od tamo neko viče: „Nemamo ništa, nemamo ništa, hajde beži!“ U prvom momentu nisam shvatila da se ti povici na mene odnose i nastavih da koračam ka ulaznim vratima. Ženski glas još žustrije ponovi: „Nemamo ništa, nemamo ništa, gubi se!“ Tada zapanjeno shvatih da misli da sam prosjakinja. Priđoh ženi onoliko koliko sam mogla odbijena njenim začuđujućim gnušanjem i verovatno na njeno zaprepaštenje joj saopštih: „Izvinite gospođo, ja samo da pitam za blagajnu sinfonijskog da kupim karte za koncert.“ U momentu je zaćutala, a njen kolega mi je prišao i uputio me do blagajne. Posle sam te večeri pola sata ispitivala drugaricu da li je sa mojim izgledom sve u redu, da se možda negde nisam isflekala tražeći bilo kakvo opravdanje za njen postupak. Tada sam shvatila svu dubinu pogrešnih predstava o određenoj grupi ljudi. I dan danas sa nekom zadrškom odlazim do ovog dvorišta sećajući se neprijatnosti.

Bilo je još neobičnih, ali puno manje neprijatnih susreta. Jedan čovek me je čak častio i kolačima iz obližnje poslastičarnice, jer poznaje neku osobu koja radi u savezu slepih, a koju nije dugo video, pa valjda preko mene smatra da joj je sada bliže. Čudan je to bio susret, ali čoveka je bilo nemoguće odbiti. Koračajući tako ulicama ponekada čujem i došaptavanja o tome kako slepi ljudi imaju neko šesto čulo, pa im to pomaže da se kreću gradom.

Bilo je tu i susreta sa sektama i još će mi dugo odzvanjati reči jedne žene: „E pa kada ne veruješ da će ti Bog pomoći da progledaš onda nikada i nećeš“.

Bilo kako bilo najčešće sretnem dobronamerne ljude sa kojima se ponekada i ispričam, a susreti sa strancima koji na simpatičan način govore srpski, ili mi na svojim maternjim jezicima daju obaveštenja o kretanju i prelasku ulice zauvek će mi ostati u sećanju. Iako ne razumem sve te jezike uglavnom shvatim šta žele da mi kažu, a komunikacija osmesima je najlepši način da se razmene zahvalnost i lepe želje.

Sretala sam i strance koji odlično govore srpski, a jedan me je svojom besprekornom upotrebom padeža naterao da mu aplaudiram na sred ulice. Čovek mi u sred kišnog dana prišao da mi ponudi pomoć prilikom prelaska ulice. Gužva u saobraćaju nikako da se raščisti, pa da pređemo. Raspričali se mi. On mi reče da je iz Tadžikistana. Priča mi o svojim studijama novinarstva, ali kada mi reče da smo komšije, upotrebivši ovu reč na našem jeziku nisam mogla, a da se ne oduševim i kažem i pokažem veliko bravo.

Ima i ljudi koji se rastuže jer se nakon pet godina nisam setila njihovog glasa i ne mogu da pogodim ko su oni. Divno je svo to šarenilo dijalekata, jezika, reakcija. Pravi psihološki i sociološki eksperiment na ulici. Sretneš tu ljude iz različitih kulturnih miljea. Jedna mlada žena čim me je uhvatila za ruku pitala me: „Što nemaš muža, pa da on ide sa tobom?“

A koliko su mi samo braće, sestara, mama, ali i momaka prolaznici dodelili. Samo me neko sretne i pita: „Gde ti je onaj momak? Nešto vas više ne viđam zajedno.“ To bio moj drug sa kojim sam pre godinu dana prošetala, a od tada teško da smo se videli više od pet puta. Iako me takva pitanja nekada zateknu, pa po glavi prevrćem na koga bi to mogli da misle moram da priznam da je to veliki napredak koji me raduje. Pre deset godina svaka drugarica mi je bila sestra, a svaki muškarac otac ili brat. Sada sam srećna jer su uvedene i nove kategorije i ljudima bi bilo normalno da imam momka sa kojim ću zaneseno šetati gradom.


Koračajući ulicama i srećući se sa ljudima upoznajem njihovu dušu, mentalitet svog kraja, različite naravi, a neki slučajni prolaznik mi se usput i požali na svoj život, priča o nekim lepšim vremenima ili u meni vidi osobu nalik svojoj unuki, pa mi uputi i koji dobronameran savet. Na kraju znate, hodanje gradom mi gotovo nikada nije dosadno i jedva čekam da sretnem nove ljude i razmenim u prolazu sa njima koju reč. Volim moj grad i neposrednost ljudi koji u njemu žive.

Tekst napisala: 
Marija Milanović

Нема коментара:

Постави коментар