Странице

петак, септембар 01, 2017

U filmu "Goran" slepa junakinja nije ćurka, već cool riba

Balkanska kinematografija nije baš bogata filmovima u kojima glume osobe sa invaliditetom ili u kojima tzv "obični" glumci glume osobe sa invaliditetom.
Čini mi se da smo sad, ipak, bar malo fokus pomerili sa ratnih filmova na neke, ajmo tako reći, ljudske filmove u kojima nema toliko pucnjave i sve više, i više se govori o životu bez puškaranja.
Samim tim što su filmovi sve manje i manje obojeni maskirnim bojama do izražaja dolaze neke drugačije, na našem tlu brdovitom nove priče koje bi nas mogle upoznati sa onima koji su drugačiji od nas.
Film "Goran", zapravo, nema toliko drugačiju priču, neku koju već nismo negde čuli, videli, pročitali, ali ima nešto što do sad kod nas nije bilo u bližoj prošlosti prikazivano u filmu, a to je slepa osoba.


Lina, Goranova supruga je slepa i nije predstavljena kao neko ko ne stoji čvrsto na tlu svojim nogama, bez pompe i preterivanja.
Ona nije glavni lik u filmu, ali se sve na ovaj ili onaj način vrti oko nje.
Samim tim što tema filma nije bilo njeno slepilo o njemu se ne govori mnogo.
Ono je tu kao i kod većine slepih ljudi u stvarnom životu.
Ono je stanje, a ne sranje.
Ono je nešto s čim čovek može da se saživi i da živi, te da bude dobar ili loš bez obzira na invaliditet koji ga, u ovom slučaju, ne obeležava.

Dakle, iz Hrvatske nam stiže film "Goran" koji je režirao Nevio Marasović.
Glavne junake glume Franjo Dijak i Nataša Janjić.
Film traje 90. minuta.
Opis preuzimam sa sajta: "Fest.rs"
"Goran samo želi da vozi svoj taksi i pazi na svoju slepu suprugu Linu. Međutim, ljudi koji su mu bliski imaju sopstvene planove i snove koji prete da ugroze njegov opušteni način života. U idiličnoj inscenaciji snežnog Gorskog Kotara, ispoljiće se i ukrstiti vatrene naravi lokalaca. "

Lina je, svakako, predstavljena kao samostalna žena kojoj nije potrebno da muž pazi na nju.
Na kraju će i sam zaključiti neke stvari glavni junak, ali da ne otkrivam previše.
Žao mi je samo što nisu u neku scenu ubacili kako Lina ide s belim štapom, a možda je to i dobro.
Pričajući sa drugaricom koja je u mojoj glavi popunila vizuelne rupe komentarišući scene shvatila sam da, možda, nisu ni imali gde da stave scenu sa štapom.
Možda bi štap samo bio suvišan, nisam sigurna...
Ovako mi deluje da je predstavljena kao ravnopravna, kao neko ko sve može sam da uradi.
To je jako dobro, ne samo radi toga što je to tačno, već i radi toga što mnogi ljudi koji vide sasvim normalno nisu nikada imali priliku da shvate da i slepi ljudi funkcionišu sasvim normalno, prirodno...

U nekom filmu iz šezdesetih godina, takođe, domaćem znam da su slepi brljali rukama po tanjirima ili tako nešto slično, ali ovde je Lina kulturno zatražila salatu, dobila je, sipala i vratila.
Pa eto, slepi nisu svinje, bar ne danas i to je lepo znati, čak i videti u filmu.
Sama se kretala u: Očevoj kući, njenom i Goranovom stanu i u kolibi.
To znači da je, recimo, već poznavala jako dobro te prostorije.
Najvažniji deo filma za nas u ovom slučaju je to što je Lina prikazana kao: Samosvesna, uredna, sposobna i sasvim normalna mlada žena koja čak sme i da se pobuni, da odgovori, te da prevari svoga muža, a zašto i ne bi?
E, tu su dobro razbijeni neki od stereotipa i neke predrasude.

Balkanski mali dnevnik slepih i slabovidih može sa svoje tačke gledišta samo da pohvali film i to je sve.
Drago nam je što se sve više i više pažnje obraća na pravi način u filmovima u kojima se pojavljuju likovi koji su osobe sa invaliditetom.

Autor teksta: Milica Janković

Нема коментара:

Постави коментар